Hoe het begon…

Stichting Mondzorg begon met een droom van het echtpaar Remko en Carolina Ullersma. Hij is tandarts, zij is ergotherapeut. Ze weten het zeker: de God die gebeden verhoord, willen ze graag dienen met al hun tijd en energie. Maar wat, hoe en waar?

Wat volgt is een speciale opleiding, een zoektocht in Afrika en een oriëntatie op een leven op een varend ziekenhuis. Maar uiteindelijk blijkt hun roeping veel dichter bij huis te liggen. De Ullersma’s raken diep onder de indruk van een schrijnende situatie in Nederland: heel veel mensen – armen op straat en ouderen in verpleeghuizen bijvoorbeeld – kunnen niet naar de tandarts, hoe nodig dat vaak ook is. Remko en Carolina dromen over een mobiele praktijk waarmee ze op locatie mensen kunnen helpen.

In juni 2011 wordt de Stichting Mondzorg opgericht en gaat het werk van start. Een jaar later is de financiering voor de mobiele praktijk rond; eind 2012 kan deze in gebruik genomen worden. Vanaf die tijd groeit het werk van de stichting pijlsnel. De Ullersma’s zijn al lang niet meer met z’n tweeën, het team bestaat inmiddels al uit negenentwintig mensen. Op dit moment zorgen ze binnen twintig instellingen voor het gebit van honderden bewoners.